A 2023. június 26-i Millásreggeli rádióműsor adásának jövő és trendkutatással foglalkozó tudományos ismeretterjesztő rovatában Szabados Levente, a Neuron Solutions társalapítója és szenior tanácsadója segítségével járták körbe a ChatGPT és nyelvi modellek felhasználásának lehetőségeit az üzletben.
A mesterséges intelligencia térnyerése tovább folytatódik, megjelenve az üzletben is. A ChatGPT egy nyelvi modell, amely képes kérdések megválaszolására. Felhasználható-e különböző üzleti alkalmazásokban, például ügyfélszolgálaton és vajon képes-e profit megteremtésére ez az új eszköz?
Levente szerint ezekre a kérdésekre a válasz összetett.
A nyelvi modell egy olyan gépi tanulási modell, amelynek nyelvalkotó képessége van. A számára rendelkezésre álló információk alkotják a kontextust, amely felhasználásával tud szövegeket alkotni. A ChatGPT egy nagy magabiztossággal rendelkező modell, tehát mindenképpen fog választ adni és ehhez fel fogja használni a kontextusát, akkor is, ha az adott kérdésre a választ nem tartalmazza ez az adattömeg. Tehát ha olyan kérdést kap, aminek tárgyáról nincs információja, egy potenciálisan hamis választ fog adni. Ezen kívül korlátoltan tud csak információkat kinyerni.
A legújabb ChatGPT modell képes böngészni. Ennek tesztelése végett egy kérdés a Neuron Solutions cégről felfedte, hogy valóban képes böngészni, de felületes megoldást ad, ugyanis a Neuron Solutions weboldalának első oldalát dolgozta csak fel.
Ezen hiányosságok ellenére azonban van üzleti értéke és felhasználása is.
Sok cég szélsőségekben gondolkodik a nyelvi modellek alkalmazásáról. Az egyik szélsőség, hogy egy ilyen modellnek mindent tudnia kell hibátlanul. Ez hamis, hiszen a modell csak a kontextusára tud támaszkodni, annak keretein belül tud megbízható választ adni.
A másik korlátozó gondolat, hogy a nyelvi modelleket klasszikus gépi tanulási trendeknek megfelelően órákig, napokig kell tanítani, tréningezni és finomhangolni, hogy képes legyen az adott vállalkozás igényeinek kielégítésére. Ez utóbbi egy járható út nagyvállalatoknak, akik rendelkeznek megfelelő erőforrásokkal, azonban kis- és középvállalkozásoknak nem életképes megoldás.
Azonban Levente megnyugtatott minket, hogy szerencsére létezik ezen két véglet között egy középút, mégpedig a következő. A modellt használni kívánó cég a kontextust és promptokat választja meg helyesen. Összegyűjti azokat az információkat, amit meg kíván osztani egy előre tanított nyelvi modellel (ilyen például a ChatGPT is), és készít belőle egy tudásillesztőt, amit át lehet adni neki. A modell ezekből az adatokból lesz képes generálni válaszokat a mindent tudás és finomhangolás igénye nélkül.
Felmerül a kérdés, hogy milyen jellegű információkat szabad megosztani egy nyelvi modellel. Hiszen a fentebb említett megoldásban is a ChatGPT egy harmadik tagtól származó, információkat kezelő eszköz. Levente erre is adott választ.
Ilyen esetben kontextusként átadott információt ténylegesen „odaadott” információként kell kezelni, tehát nyilvános jellegű adat lesz belőle. Ennek megfelelően egy harmadik tagos modell felhasználása jelenleg korlátozott olyan információkra, amik alapból publikusak. Kifejezetten felhasználható külvilágnak szóló információk terjesztésére, például marketingnél vagy termékleírásoknál.
A cégen belüli belső kommunikációra jelenleg nincs bevett modell, de az opensource közösség nagy sebességgel egyre jobb és jobb modelleket fejleszt. Ezek jelenthetnek megoldást, de nem kulcsrakészek. Az üzemeltető cégnek kell dönteni több kérdésben ezzel kapcsolatban: Hol üzemeltetjük, helyileg, esetleg cloud-ban? Hogyan üzemeltetjük? Mekkora forgalom feldolgozására lesz képes? Mekkora költséget fog ennek üzemeltetése maga után vonni?
Az opensource, illetve harmadik tag által fejlesztett modellek között egyelőre jelentősebb előny nincs. Felhasználástól függ, melyiket érdemes választani. Nyilvános információk kezeléséhez ChatGPT, míg cégen belüli adatkezeléshez privát, telepített nyelvi modell a megfelelő.
Végül, de nem utolsó sorban a munkavállalók részéről egy aggodalom lehet, hogy nem lesz szükség a munkájukra. A nyelvi modellek, a ChatGPT csak munkaórát tudnak kiváltani, erőforrást; munkaerőt azonban nem. Senki munkáját nem fogják elvenni.
Tehát üzleti szempontból a nyelvi modellek felhasználhatóak és az idő múlásával egyre jobb és sokoldalúbb megoldásokkal találkozhatunk.
A teljes beszélgetés megtalálható ezen a linken.
Kövess minket, mert hamarosan érkezünk újabb témákkal!
Ne maradjon le a mesterséges intelligencia legújabb megoldásairól!
Kérje blogértesítőnket, és legyen mindig naprakész korunk legfontosabb technológiájával kapcsolatban!