Azt ismered amikor a villamosmérnök, az informatikus és a közgazdász találkozik a ritmikus gimnasztikával?
„A digitális technológiák az utóbbi néhány évben alapjaiban átalakították a sporthoz kapcsolódó tevékenységeket, működési modelleket, a sport teljes ökoszisztémáját. A nagy mennyiségű adat (Big Data) elérhetősége, a szenzorok, digitális szolgáltatások és digitális csatornák, közösségek teljes mértékben átalakítják a sport rendszerét is; nagy lendülettel terjed a virtuális és a kiterjesztett valóság eszközeinek széleskörű alkalmazása is. Ezek a technológiák nemcsak új eszközöket biztosítanak az edzéshez a profi és a hobbi sportolóknak, hanem megalapozzák új sportágak és üzleti modellek létrejöttét is. A digitális megoldások elterjedése különösen fontos az utánpótlásnevelés és a tehetséggondozás területén… Cél, hogy a magyar sport sikereire, hagyományaira, szellemi erőforrásaira, illetve az innovációs tevékenységre építve megtörténjen olyan új digitális alkalmazások, megoldások, termékek hazai kifejlesztése, amelyek globálisan is versenyképesek lehetnek.” (Részlet a Magyar Kormány 1456/2017. (VII. 19.). számú határozatával támogatott Digitális Jólét Programból)
A Digitális Jólét Nonprofit Kft. (DJN) 2017. január 1-től koordinálja a Digitális Jólét Program kertében kialakított stratégiák feladatainak összehangolását és megvalósítását, valamint a Digitális Jólét Program 2.0-ból fakadó feladatok megvalósítását. A DJN feladati között szerepel a digitális technológiák, alkalmazások, megoldások bevezetésének felgyorsítása, rendszerbe foglalása az élsport, a versenysport, az iskolai sport, az utánpótlás nevelés és a tömegsport területén.
A Neuron Solutions Kft. ezeknek a digitális technológiák használatán alapuló sportfejlesztési törekvések keretében, a Digitális Jólét Nonprofit Kft. megbízásából készített egy megvalósíthatósági tanulmányt Mesterséges Intelligencia (MI) által támogatott videó alapú mozgáselemzés lehetőségeiről a Ritmikus Gimnasztika (RG) sportág terén.
A videóelemzés-alapú és MI-val kiegészített sporttámogató eszközök a legtöbb versenysportban megjelentek és segítséget nyújtanak számos területen a tehetséggondozástól, a kiválasztástól kezdve, az edzésen, a képzésen, az egészségmegőrzésen át, egészen a teljesítményértékelésig vagy akár a sportüzleti folyamatokig. A legismertebb alkalmazásai természetesen a nagy tömegek számára népszerű sportok (kosárlabda, amerikai futball, futball) közvetítéseinek az analitikai támogatása (pl. lépések, átadások számának mérése), de ma már arra is van példa, hogy ilyen megoldások segítik a versenybírók munkáját is (pl. teniszben a gépi vonalbíró, vagy a labdarúgásban a gépi gólbíró).
A ritmikus gimnasztika a legkomplexebb sportok közé tartozik, mind kivitelezésében, mind a teljesítményértékelés és pontozás szempontjából. A ritmikus gimnasztikában gyors és bonyolult mozgáskombinációk követik egymást, miközben fontos a pózok és pozíciók pontossága, az időzítés, a ritmus, a szinkron, valamint a művészi érték és az összhatás is. Talán épp ez a rendkívüli összetettség és gyorsaság okozza problémát, hogy sokszor a nagyon tapasztalt versenybírók sem értenek egyet az értékelés során.
A digitalizáció korában kézenfekvő, hogy az ilyen bírói döntések -és persze azt megelőző sokrétű sportolói és edzői munka- megkönnyítésére, a legfejlettebb technológiáit felhasználó digitális támogató rendszereket biztosítsunk. A tanulmány keretében bemutattuk a mozgáselemzés MI alapú technológiáinak jelenlegi fejlettségi szintjét és fejlesztési irányait, majd megvizsgáltuk egy MI technológiák által támogatott, videóelemzésen alapuló értékelési rendszert kialakításának lehetőségét. A tanulmányból kiderült, hogy bár az MI által támogatott videóalapú mozgáselemzés már ma is magas szintű, de ritmikus gimnasztikára specifikus rendszerek ezidáig nem készültek. Bár az ilyen rendszerek fejlesztése jelentős technológiai kihívás, valamint idő és erőforrásigényes, a technológia jelenlegi fejlettsége mellett is megvalósíthatóak és jelentős segítséget nyújthatnak a sportfejlesztési törekvésekben.
Eddig a „száraz tények”. De mit mondtak a projektben részvevő kollégáink erről a feladatról? Íme:
„Kicsit olyan volt, mint egy vicc kezdete: Azt ismered amikor a villamosmérnök, az informatikus és a közgazdász találkozik a ritmikus gimnasztikával? De komolyan, mi lehet annál izgalmasabb, mint amikor egy ilyen csapat elkezdi felfedezni az egyik legösszetettebb sport szabályrendszerét (órákig bújva a vaskos és nem túl olvasmányos szabálykönyvet), majd lefordítva annak követelményeit a technológia nyelvére megpróbál a rendelkezésre álló technológiai megoldásoknak és persze a sportszakmai elvárások is megfelelő gépi megoldást keresni egy emberek által is igen nehezen kezelhető problémára? Ennél már talán csak az lehet izgalmasabb, ha egyszer majd meg is valósíthatják.”
Borítókép: sportfaktor.hu
Ne maradjon le a mesterséges intelligencia legújabb megoldásairól!
Kérje blogértesítőnket, és legyen mindig naprakész korunk legfontosabb technológiájával kapcsolatban!